Ik geef… kritiek

Ik heb deze week kritiek gegeven. Niet 1x, maar toch wel 3x. En niet aan mijn collega’s, maar ik heb kritiek geuit tegen mijn bazen.

Is dit een gift? Ja, denk ik. Dat is een hele grote gift, zeker voor mij. Ik vind het namelijk veel makkelijker om mijn mond te houden als ik zie dat iemand iets niet goed doet. “Dat ziet ie zelf toch ook wel” denk ik dan. “ Laten we het gezellig houden” of “ Op kritiek van mij, zit ie niet te wachten”.  “Als ik er iets van zeg, worden ze misschien wel boos “ Maar op de lange termijn, schiet niemand er iets mee op.

Deze zomer heb ik een workshops Lean gevolgd. En daar leer je dat het goed is, dat als je ziet, dat iets beter geregeld kan worden binnen het bedrijf, dat je dan aan de bel trekt. Direct dient dan het bedrijf plat gelegd te worden. Want: er kan iets op een betere manier geregeld worden en dat verdient aandacht. Je vertelt je punt, er wordt over gepraat en het wordt geregeld. En in het vervolg draait het bedrijf verder met de verbetering die jij hebt aangebracht. Zo verbetert het bedrijf zichzelf constant, met als gevolg dat de processen beter en sneller lopen, de kosten dalen en klanten meer tevreden zijn.

Daarna ging ik ook nog eens naar een verplichte cursus: Zeg wat je ziet. In deze cursus wordt er aandacht gegeven aan het aan de kaak stellen van misstanden en bespreekbaar maken van het maken van fouten binnen de organisatie. Als je iets ziet dat niet helemaal correct is, dan moet je degene die daar verantwoordelijk voor is, direct mee confronteren. Ook als dat een beetje een hufter is, of juist iemand die toch al een beetje zielig is. Je kunt het gewoon niet door de vingers zien. Zeker als het een baas is, die nooit kritiek krijgt dan is het goed om het evenwicht weer te herstellen. Door diegene op zijn fout te wijzen, ziet hij ook weer dat hij niet onfeilbaar is. En zal hij weer wat beter bij de les zijn. En hopelijk ook wat meer begrip tonen aan jou als je weer een fout maakt, want fouten maken we allemaal. Maar het is goed om elkaar hierop te wijzen, en zo zoveel mogelijk fouten in de toekomst te vermijden. En ook bij deze actie is het resultaat een betere organisatie met meer tevreden klanten.

Dus als je wilt dat het bedrijf waar je werkt blijft bestaan, zou ik zeggen: Geef, geef met al je hart, geef kritiek.

Advertenties

8 gedachtes over “Ik geef… kritiek

    • Nou tegen baas één had ik gezegd dat zijn Linked In pagina wel wat beter kon. Nu is het nogal een bullebak, pardon, iemand die het hart op de tong draagt en ik verwachtte dat hij me de wind van voren ging geven. Maar nee, ik had het helemaal fout. Hij vertelde dat hij zich ook graag beter wou profileren, maar dat hij niet snapte hoe het werkte. Ik bood direct aan om hem te helpen en volgende week neem ik een camera mee en gaan we foto’s maken en zijn profiel pimpen.
      Tegen baas twee had ik gezegd dat hij een verkeerd percentage bij een pensioenberekening had gebruikt. Toen ik hem na een half uur iets anders vroeg had hij geen tijd voor mij. Hij was de fout nog tot de bodem aan het uitzoeken. Na een uur kwam hij aan mijn bureau en ging mij omstandig uitleggen waarom hij in verwarring was geraakt over het te hanteren percentage, en hoe het bij de inkomstenbelasting van de klant weer rechtgetrokken wordt zodat de klant er geen schade van ondervindt.
      Ik vind het wel supergrappig dat hij ging uitleggen hoe het gekomen was dat hij een fout had gemaakt. Want als ik een fout maak en uitleg waarom het fout is gegaan, dan is hij nooit geinteresseerd. Ik wil niet weten waarom het fout is gegaan, ik wil dat je de fout herstelt en in het vervolg het goed doet, zegt hij dan.

      Liked by 2 people

  1. Best knap eigenlijk! Zou hier ook zelf moeite mee hebben……maar als het opbouwende kritiek is…kan iemand hier veel van leren! Zo kreeg ik deze week kritiek dat ik teveel tijd spendeerde aan mijn fb-activiteiten en verslaving. Heb nu mn telefoon uitgezet….en zit stiekum toch even snel wat blogjes te lezen, hihi!

    Liked by 2 people

  2. Grappig te lezen hoe mensen verschillend kunnen reageren op opbouwende kritiek.

    Erg leuk om te horen hoe Baas#1 meteen aan de slag gaat met z’n profiel en dat jij hem daarbij helpt. Wat ik merk is dat het vreselijk leuk is om te geven, zeker als je merkt dat de ander daar écht iets aan heeft en er actief mee aan de slag gaat.

    Wat Baas#2 betreft is het leuk om te zien dat hij onbewust zichzelf een spiegel voorhoudt. Misschien is de uitwerking hiervan dat ie wat meer begrip voor je heeft als het jou weer overkomt.

    Liked by 1 persoon

  3. Tof dat je deze noemt! Bij de Geefmaand denk je al snel aan lief en aardig doen, maar de wat minder zoetsappige acties horen er net zo goed bij (en kunnen soms zelfs een stuk effectiever zijn:-)).

    Ik vind het zelf ook moeilijk om kritiek te geven, met name omdat het bovenmenselijk veel levenskunst vergt om het een beetje elegant te doen. 🙂 En vaak is het ook best goed om het maar even in te slikken (‘wie zonder zonde is, werpe de eerste steen’, denk ik dan). Maar met kritiek kan je ook bijdragen aan kwaliteit, je bezorgdheid kenbaar maken, onrecht aankaarten, en laten zien dat je betrokken bent. Bovendien laat je merken dat je de persoon om wie het gaat voor rede vatbaar acht, en nog niet hebt ‘opgegeven’. Anders zou je de moeite niet eens meer nemen, toch?

    By the way: waar staan de letters LEAN voor?

    Liked by 2 people

    • Lean betekend eigenlijk slank. Het gaat om het slank, efficient, zonder overtollige handelingen uitvoeren, van bedrijfsprocessen. Maar je kunt natuurlijk ook lean je boodschappen in huis halen of je avondmaaltijden bereiden. En ja, ik vind het makkelijker om mijn mond te houden, maar zoals je zegt, er is aan beiden kanten veel te winnen als je toch kritiek geeft.

      Like

  4. Doet me denken aan de keer dat ik 18 was en een presentatie hield over kritiek, en dat iedereen toen stoer beweerde dat ie tegen kritiek kon, maar dat een groepsgenoot toen wegsneakte en niet meer terugkwam. Als ik niet zelf die presentatie hield had ik dat toen ook graag gedaan.
    Mooi dat je baas #1 niet domweg kritiek gaf, maar hem ook aanbood z’n profiel te verbeteren.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s